Rețetă de sirop din flori de soc


Crescut în general în mod spontan pe marginea văilor, drumurilor, sau în mod cultivat în grădini familiare sau ferme, beneficiile socului (Sambucus nigra L.) pot fi multiple dintre care amintesc:

  • utilizarea florilor pentru băuturi răcoritoare, ceaiuri etc;
  • utilizarea fructelor pentru procesare în dulceață și derivate;
  • utilizarea frunzelor în realizarea de extracte folosite pentru combaterea unor dăunători în culturile organice;

Dar să trecem la subiect, rețeta pe care o prezint are nevoie de următoarele ingrediente:

  • 1 kg flori de soc;
  • 3 litri de apă;
  • 3 kg de zahăr;
  • 3 lămâi;

IMG_20160516_230046Florile de soc (Flores Sambuci)  – recoltarea acestora este bine să fie realizată pe timp uscat, când acestea sunt deschise cel puțin 70-80% din inflorescență, aceste flori au un diametru de cca 4-6 mm,  le-am scuturat ușor din inflorescențe și în funcție de greutatea acestora am stabilit gramajul celorlalte ingrediente.

Într-o cratiță am pus florile împreună cu apa la foc mărunt, și am fiert amestecul cca 1,5 ore. După acest interval am separat florile de conținutul lichid printr-un strecurător de bucătărie, iar lichidul l-am pus înapoi la fiert peste care de această dată am adăugat cantitatea de zahăr. Când am văzut marginile cratiței vâscoase după cca.30-45 minute am considerat că siropul meu este aproape finalizat. Am oprit focul iar după încă o jumătate de oră am amestecat în sirop zeama celor trei lămâi. Acum îl las să se așeze, iar mâine îl mai aduc la un clocot simplu, după care îl așez în sticle spre păstrare și consum.

Aroma de soc este pe măsură, a meritat efortul🙂

Aș fi bucuros să aflu și eu rețete în care utilizați florile de soc. Dragilor, cine este dispus să ne comunice din experiența sa???🙂😉

 

2 responses to “Rețetă de sirop din flori de soc

  1. Cantități pentru 10 l:

    20-22 flori de soc culese când sunt aproape complet înflorite,
    o lingură de oțet de mere,
    600 g miere,
    3 lămâi mari, întregi,
    8 g drojdie proaspătă,
    10 litri de apă de izvor sau plată,
    Mod de preparare:
    Florile de soc se pun pe fundul borcanului împreună cu coaja de la lămâie tăiată bucățele. Se stropesc cu oțetul de mere și se toarnă mierea să le acopere, iar apoi se adaugă sucul de lămâie. Se adaugă apă cât să depășească amestecul cu un deget şi se lasă până a doua zi. În următoarea zi, se umple borcanul cu apă rece, se amestecă, se adaugă drojdia, se acoperă şi se lasă la loc cald şi însorit încă 2-3 zile. În fiecare zi, se amestecă în borcan dimineaţa şi seara şi se gustă socata. Când a ajuns la aciditatea dorită, se strecoară socata, se pune în sticle şi se ţine la frigider. Se serveşte rece.
    Dacă în sticle puneți și o stafidă, socata va fi mai spumoasă. Dacă puneți câteva frunze de mentă, va fi mai parfumată.
    Această socată poate fi preparată și extrasezon cu flori de soc uscate la umbră și ținute în pungi de hârtie.

Lasă un răspuns

