Fructele de cătină – compoziție și întrebuințări


În fructele de cătină au fost descoperite peste 22 de componente, printre care:
– substanță uscată 15-20%,
– zaharoză 0,06-0,49%,
– acizi organici 1,5-4,1%,
– pectină 0,14-0,50%,
– substanțe tanante 1,8%,
– celuloză 0,9%,
– proteine 1,2%,
– substanțe grase (uleiuri) 8-12%,
– betacaroten 3,5-10%,
– calciu 211,8 mg%,
– fosfor 198,4 mg%,
– magneziu 186,1 mg%,
– potasiu 165,1 mg%,
– sodiu 2,8 mg%,
– fier 13,84 mg%,
– vitamina C 129,2-272,7 mg%,
– vitamina B1 0,016-0,39 mg%,
– vitamina B2 0,03-0,06 mg%,
– vitamina F 8 mg%,
– vitamina E 16 mg%,
– în cantități mai mici vitaminele P, K, B9 etc.

Uleiul de cătină conține de 10 ori mai mult caroten decât morcovul, are acțiune antibactericidă, ușor narcotică, sedativă, accelerând epitelizarea țesuturilor.

Prin prelucrarea fructelor de cătină, singure sau în amestec cu alte fructe, se pot obține o serie de produse apreciate și cu valoare alimentară ridicată: suc, sirop, nectar, gem, jeleu, marmeladă, peltea, dulceață, gelatină, umpluturi pentru bomboane, băuturi alcoolice etc.

Prin contrastul de culoare dintre frunze (alb-argintii) și fructe (galben-portocalii), plantele de cătină sunt folosite cu succes ca plante dendrologice în diferite aranjamente peisagistice.
sursa text : Cultivarea arbuștilor fructiferi

8 responses to “Fructele de cătină – compoziție și întrebuințări

  1. a fost un an bun :), pentru catina

  2. le-am pus la inghetat in borcane , stau foarte bine 🙂

  3. Buna ziua,
    Am pus la frigider miere cu catina data prin blender, timp de ~ 2 saptamani, timp in care am amestecat periodic. Astazi cand am desfacut borcanul, am observat ca a inceput sa fermenteze, chiar a dat putin pe afara.
    Este vreo problema ca fermenteaza? Sau e la fel de buna?
    Imi este frica sa nu mai fie buna.
    Multumesc

    • …probabil temperatura este de vina,
      eu am tinut sirop concentrat doua luni fara probleme la frigider, 2-4 C,

      daca ajunge la fermentare…nu stiu cat mai poate fi bun de acolo, e pericol 🙂

  4. salut,as vrea sa infiintez o plantati de catina as putea comanda puetii in republeca moldova??

Lasă un răspuns

